Du attraktive virtuelle verden

21.08.2014

Flere børn og unge oplever den virtuelle verden som mere attraktiv end den virkelige. Computerspil giver en følelse af kontrol, og de sociale mediers drypvise opdateringer drager konstant opmærksomheden. Eksperter og rådgivere opfordrer forældre til at søge viden og være tætte på deres børn.

Af Joachim Meier, journalist

Et frustreret forældrepar fra Storbritannien ved ikke deres levende råd. Deres kun fireårige datters iPad-forbrug er eskaleret til et omfang på fire timer dagligt, og pigen er utrøstelig, når de tager
iPad’en fra hende. Nærmest som om hun har abstinenser. Beretningen fra Dagbladet Politiken viser et digitalt skræmmescenarie, og vi hører fortsat flere af sådanne historier: Historier hvor den digitale
verden bliver altopslugende. Særligt børn og unge lader til at forsvinde ind i det virtuelle univers og ofte foretrække denne verden frem for fysisk leg og samvær.Men hvor meget er for meget? Hvornår bliver
skærmene for dominerende i barnets tilværelse? Hvilke faresignaler skal forældre være opmærksomme på? Og hvorfor er den digitale virkelighed så dragende?


Er mit barn afhængig?

Hos Center for Ludomani oplever man udfordringerne af den digitale udvikling på nært hold:
- Flere og flere forældre ringer og beklager sig over, at deres barn bruger al dets tid foran computeren,
fortæller Johan Eklund, der er psykolog ved centeret, som ellers kun behandler personer afhængige af pengespil.
- Forældrene forstår ikke, hvad deres børn laver. ”Hvorfor bliver de ved med at spille? Hvorfor ser de ikke deres venner og får lavet deres skolearbejde?” Flere forældre frygter, at deres barn lider af
digital afhængighed, informerer Johan Eklund. Men han understreger, at en sådan afhængighed
slet ikke eksisterer som diagnose.


Faresignaler

Det digitale forbrug kan være uhensigtsmæssigt for børn og deres udvikling, mener Johan
Eklund:
- Problemet ved et meget højt forbrug er, hvisdet bliver prioriteret frem for skole, fysiske aktiviteter
og venner. De områder bør forældre være opmærksomme på, når de skal vurdere, om deres barns brug af digitale medier er usundt, lyder rådet fra Center for Ludomani.
Det afgørende er imidlertid ikke kun, hvor lang tid børn bruger foran skærmen, men også hvad
børnene bruger tiden på. Kvaliteten af computerspil og måden at spille på varierer nemlig betydeligt:
- Når spillet træder i baggrunden, og det i stedet er menneskerne, samarbejdet og den tekniske kunnen, der er i fokus, er det groft sagt bedre for barnets udvikling, påpeger Johan Eklund.

Spillene motiverer

Det undrer mange forældre, hvad der er så dragende ved den virtuelle verden. Særligt ved de computerspil, der tager al deres barns tid, som World of Warcraft eller League of Legends.
Spildesigneren Jane McGonigal mener, at virkeligheden er i stykker sammenlignet med spilverdenen.
Den mangler noget; den er ikke motiverende nok. En pointe man godt kan følge hos Center for Ludomani:
- I de her spil er målet meget tydeligt, og det står i kontrast til den virkelige verden. Hver gang
du har bestået en opgave, får du en belønning og er tættere på dit endelige mål. Uden for spillet
skal man selv holde styr på sin tilværelse og dens mål. Og det er krævende, bemærker Johan
Eklund og fremhæver, at mange oplever den virkelige verden som uoverskuelig.
- Mål og udvikling er diffuse størrelser, og udsigten til feedback på ens valg ligger ofte
langt ude i fremtiden, forklarer Johan Eklund, ærgrer sig over, at spillenes kunstige univers ikke forbereder barnet på den virkelige verdens komplekse sammenhænge.

Tæt på barnet

Center for Ludomani oplever desværre ofte, at forældre misforstår deres barn, fordi der er en stor sum uvidenhed og mystik forbundet med barnets spillevaner. Når centeret rådgiver forældre,arbejder de ud fra tre punkter: Viden, dialog og aftalte regler.
- Først fokuserer vi på viden om spillet. Forældrene skal sætte sig ind i, hvad det er, deres børn spiller. De skal tænke på det ligesom sport og undersøge, hvad reglerne og strukturerne for spillet er. Når de har den viden, kan de langt lettere forstå barnet, og hvorfor det er sjovt og motiverende at spille. Derved kan de komme i dialog med deres barn og igennem den komme til fælles aftalte regler, oplyser Johan Eklund. Ifølge ham er det helt afgørende, at forældrene er tæt på deres barns virtuelle aktiviteter: - Det er den eneste måde, forældre kan vurdere om barnets brug er sundt eller skadeligt.

Frygt for ikke at være med

Mens computerspil binder barnets opmærksomhed til skærmen i flere koncentrerede timer, bryder de sociale medier, som Facebook, Instagram og Snapchat, konstant ethvert fordybende fokus. Internetpsykolog Anders Colding-Jørgensen, der beskæftiger sig med menneskers adfærd og følelser på sociale medier, fortæller:


- Rigtig mange unge bliver forpustede af at skulle følge med i de mange digitale henvendelser. Der kommer konstant drypvise nye indtryk, som de føler, at de lige bliver nødt til at tjekke. Han mener, at unge sjældent har længere tidsforløb, hvor de kan fordybe sig. 

- Mange tror de lige kan tjekke deres smartphone og samtidigt høre efter, men vi kan ikke multitaske på den måde, viser forskningen. Du kan ikke tænke dybere over noget, hvis du hele tiden bliver afbrudt, fastslår internetpsykologen.

Forældrene som forbillede

De mest aktive brugere tjekker deres smartphone hvert 7. minut, viser en svensk undersøgelse. Det er 150 gange dagligt. Anders Colding-Jørgensen genkender tendensen og fremhæver, at mange forældre, der er bekymret for deres børn, selv tjekker de digitale skærme igen og igen. Det er problematisk, hvis man ønsker at ændre sit barns digitale vaner. - Man kan ikke hele tiden sidde med sin smartphone og samtidigt på troværdig vis udstikke regler for børnenes brug, udtaler han.

Det er Ole Flemming Pedersen, pensioneret lektor i pædagogik, enig i. Han mener, at der går alt for meget tid fra børnene i moderne familier, fordi forældrene lader sig fange ind af de allestedsnærværende skærme. Han har ved flere lejligheder pointeret det vigtige i, at forældre
også indfører restriktioner for sig selv, ligesom de har regler for børnene. Hjemme hos Anders Colding-Jørgensen er der ”dimse-tid” efter aftensmaden. Så kan hele familien for en stund klikke løs med god samvittighed. Selvom han er tilhænger af regler, understreger
han, at forældre ikke bare kan afholde barnet fra den digitale verden uden at tilbyde et alternativ:
- Så må man ud at spille bold eller gå en tur. Voksne skal med deres eksempel vise, hvad
man laver, når man ikke sidder og glor ind i en skærm. Børn må have eksempler at navigere
efter.


Råd fra eksperterne

Johan Eklund
rådgiver og psykolog ved Center for Ludomani: 


•Hold øje med, om computerspillet går ud over dit barns skolearbejde, fysiske sundhed og forholdet tilvennerne.

• Vær tæt på barnets virtuelle aktiviteter og interesser dig for det, dit barn spiller.


Ole Flemming Pedersen
pensioneret lektor i pædagogik og psykologi:


• Indfør som forælder restriktioner for dig selv, ligesom du har regler for, hvor lang tid børnene må bruge foran skærmen.

Anders Colding-Jørgensen
internetpsykolog:


• Vis med dit eksempel, hvad man laver, når man ikke sidder og glor ind i en
skærm. Børn må have eksempler at naviere efter.

Del |

Tips en venn