Google gør betaling i apps tryggere for børn

01.10.2014

Efter krav fra Forbrugerombudsmanden og andre europæiske tilsynsmyndigheder fjerner Google ”gratis”-mærkningen af apps som kan downloades uden betaling, men som sælger forskellige tjenester inde i appen.

Av Rune H. Rasmussen

Det er ikke så få forældre som har fået sig en overraskelse når en skyhøj regning dumper ned i postkassen efter at børnene har brugt app-spil – gerne uden at være klar over at køb i spillet koster rigtige penge.

I et fælleseuropæisk projekt under ledelse af den danske forbrugerombudsmand har EU-Kommissionen gennemført forhandlinger med Google og Apple for at rette op på tjenesteudbydernes systemer for køb af og køb i apps. Problemerne man ønsker at rydde op i knytter sig til vildledende markedsføring (f.eks. af apps som er gratis at downloade, men som i praksis lægger op til pengeforbrug), købspres rettet mod børn, og løsninger hvor der i givne situationer ikke kræves password for køb (f.eks. 15 minutters “vindue” efter at password er opgivet).

Google gør rede for omkostninger
Forhandlingerne er resulteret i at Google har imødekommet nogen af kravene, blandt andet at forældre skal beskyttes mod regningschok efter børnenes brug af spil og apps.

– Det er positivt at forhandlingerne går fremad, og at Google nu tager ansvar for at begrænse problemerne som forårsages af køb i spil, sier forbrukerombud Gry Nergård på forbrukerombudet.no.

– Google har sagt de vil fjerne brugen af ordet "gratis" på deres platforme sådan at forbrugeren ikke bliver vildledt om faktiske og mulige omkostninger hvis der foretages køb inde i appen. Det har de indtil nu gjort på Google Play på mobil, men endnu ikke på PC, fortæller fagdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet til dinside.no.

Apple har sagen under vurdering
Apple har endnu ikke forpligtet sig til at ændre sine systemer, men selskabet har kravene til vurdering.

– Sagen med Apple er stadig igang, og vi vil fortsætte med at støtte den danske forbrugerombudsmand og samarbejde med vore europæiske kolleger i denne proces, siger forbrukerombud Gry Nergård på forbrukerombudet.no.

– Alle som tilbyder apps og spil har ansvar for at forbrugernes rettigheder respekteres. Forhåbentlig vil fremskridtet i forhandlingerne med Google føre til færre problemer med store regninger efter at børn uforvarende har købt ting inde i spil, siger Nergård.

Hvad gør jeg hvis regningen kommer?

Hvis børnene har brugt tusindvis af kroner på at købe ting i spil som i udgangspunktet er gratis, er det muligt at få pengene tilbage.

– Hvis man henvender sig der hvor man skal og begrunder en klage, så er det vort indtryk at man får ryddet op. Med de nye ændringer vi har og er i gang med at forhandle om så skal der være et mindre potentiale for ubehagelige og dyre overraskelser, siger Tonje Hovde Skjelbostad til dinside.no.

Hvis uheldet er ude

  • Ved overforbrug på Google Play kan man bede om refundering via brugerhjælp. Læs mere om dette på Google Play’s hjemmesider
  • Ved overforbrug på iTunes kan man kontakte Apple. Så får man i de fleste tilfælde pengene tilbage, men ved gentagne forseelser vil velviljen nok aftage.
  • Ved misbrug af bankkort kan man kontakte banken. Forældres ansvar er fastsat af skadeerstatningsloven. Egenandelen er 5000 kroner (gælder barn under 18 år). (Norske forhold).

 Råd fra Forbrugerombudsmanden ( Den norske red.)

Forbrugerombudsmanden har givet nogle råd for at forhindre uønsket pengeforbrug i apps.

  • Log af App Store og Google Play før du låner enheden til dit barn. Denne løsning kræver at barnet ikke kender brugernavn og password, og at du husker at logge af hver gang du selv har downloadet en app.
  • Opret en kode til download. Undgå uønskede køb ved at oprette en kode som skal indtastes før der kan downloades indhold. Find fremgangsmåden i App Store og Google Play.
  • Sørg for at enheden ikke husker dit password. I App Store vil det være mulig at gøre nye indkøb i indtil 15 minutter efter at du har indtastet password for køb. I Google Play kan dette tidsrum være på 30 minutter. I begge operativsystemer er det muligt at vælge at enheden ikke husker passwordet. Find fremgangsmåden i App Store og Google Play.
  • Deaktiver køb i apps. På denne måde vil du forhindre alle køb inde i applikationen. Find fremgangsmåden i App Store.
  • Opret konto uden kreditkort. Dette kan være en god løsning hvis børnene har fået en egen telefon eller du selv ikke har behov for at foretage indkøb med enheden. Find fremgangsmåden i App Store.
  • Fjern kreditkort som er tilknyttet din konto. Find fremgangsmåden i App Store og i Google Play.
  • Husk at du har fortrydelsesret ved køb af apps. Dette gælder både i App Store og Google Play.

Kilde: Forbrukerombudet.no

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet