iPads giver dårligere indlæring

05.12.2013

iPads i skolen giver dårligere indlæring. Det viser en undersøgelse fra PISA. Men der er ikke grund til bekymring.

Kilde: DR

(Billede: SXC, Samlevan)

Pisa-undersøgelsen fra 2012 viser, at de skoleelever, der har adgang til en iPad både i hjemmet og i skolen får lavere karakterer end deres kammerater, der ikke har adgang til én.

De elever, der har adgang til iPads i skolen, men som ikke bruger dem, scorer højere end de aktive iPad-elever.

PISA-testen bliver afholdt hver tredje år, hvor 15-årige elever fra forskellige skoler gennemfører en to timer lange prøve i læsning, matematik og naturfag. Bagefter svarer de på et spørgeskema om deres baggrund.

I Danmark deltog 7.463 elever fra 339 skoler.

En naturlig årsag

Men der er en naturlig årsag til resultatet, som gør, at der ikke pt. er grund til bekymring. Lektor Morten Misfeldt fra Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet siger:

- Det er lidt naturlovsagtigt, at når man laver meget om, så bliver det lidt dårligt i starten - uden at man skal lægge så meget i det. Det kan både være alvorligt, men det kan også bare være resultatet af en mindre ændring, hvor effekten forsvinder, siger han.

Morten mener også, at indføringen af iPads har været hovedkulds flere steder, fordi der er prestige i at være fremme it-mæssigt. Fremtidige undersøgelser vil kunne afdække, om det blot er fordi, det er en stor forandring med iPads i skolen.

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet