kidsandmedia dk til Forskningens Døgn i Vejle

20.04.2012

Forskningens Døgn bød på mange spændende tilbud. I Vejles center Mary’s blev elever fra 1. og 2. kl. fra Engum Skole, elever fra Hældagerskolens overbygning samt Vejles voksne borgere undervist i Ipads, Iphones og tablets af elever fra Campus Vejle og HTX i Vejle. Center for Undervisningsmidler havde i samarbejde med forsker Bente Meyer fra Aalborg universitet i København og de to uddannelsesinstitutioner, Campus Vejle og HTX i Vejle, arrangeret denne tidsaktuelle event.

Charlotte Agerby Schultz er pædagogisk konsulent ved Center for undervisningsmidler, som er dem, der har arrangeret dagens event. Charlotte fortæller, at ideen er inspireret af hendes tur til London, hvor hun så, hvordan Apple Stores lavede workshops, hvor kunden fik indblik i, hvad f.eks. Ipads kunne bruges til.

Charlotte vil gerne have fokus på læringsperspektivet i undervisningen, og hun synes, at det er rigtig godt med elev til elev-læring, sådan som de i dag afprøver det i Mary’s i Vejle. Voksne er jo novicer i forhold til mange medier, og derfor er det også spændende, når børn og voksne deler viden og når unge pludseligt underviser voksne, fortæller Charlotte.

Katrine Dahl Nielsen kommer fra HTX’s kommunikationslinje, hvor de har IT på a-niveau. I dag er de sendt ud for at undervise børn, unge og voksne i de forskellige digitale medier: Ipads, Iphones og tablets. Katrine og hendes klasse er blevet instrueret godt i undervisningsrollen, der både omhandler undervisning af børn, unge og voksne.

Katrine Dahl Nielsen til højre med sit undervisningshold og børn, de underviser

Hvem er eksperterne?

Der er stor debat om, hvem der er eksperterne, når man taler om børn, unge og voksne i forhold til medierne. Et er sikkert – debatten bliver fortsat udfordret.

Bente Meyer fra Aalborg universitet i København forklarer yderligere omkring undervisningsrollen. Hun fortæller, at de unge er blevet skolet i at indtage lærermesterrollen, som både består af den sociale rolle, der går ud på at passe på og vise omsorg for dem, de underviser, samt lærerrollen, som handler om at lære fra sig.

Bente stiller alligevel det oplagte og tidstypiske spørgsmål: ”Hvem er eksperterne her?”. Mange af børnene ved godt, hvordan man bruger en Ipad eller en Iphone, og det er derfor slet ikke gennemskueligt, hvem der er eksperterne, selvom det er tydeligt, hvem der er undervisere, da de har fine ens trøjer på i dagens anledning. Det skyldes måske tendensen om, at børn tidligere og tidligere får mobiltelefoner, siger Bente Meyer, og giver hermed hendes bud på, hvorfor mange yngre børn ved mindst ligeså meget som de ældre omkring de medbragte digitale medier.

100 dage med Ipads

Bente Meyer arbejder i et forskningslab for IT og læringsdesign på Aalborg Universitet i København. I den forbindelse arbejder hun også på et projekt med Vejle Kommunes Skoleafdeling ”Skolen i bevægelse”, der hedder ”Ipads i Skolen i bevægelse”. Projektet går ud på, at 7. årgang på Midtbyskolen i Vejle får udleveret Ipads i 100 dage. Ipadene skal bl.a. indgå i forløb i undervisningen, men eleverne må også tage dem med hjem og undersøge, hvad de kan bruge dem til i fritiden. Her håber de også på, at forældrene vil deltage aktivt og interesseret, når Ipadene kommer med hjem. Bente Meyer undrer sig over den åbenhed som mange skoler har over for Ipads. Det er en tendens, som slet ikke er set magen til med mobiltelefoner, selvom Ipaden faktisk kan det samme som mobilen. Det bliver derfor spændende for Bente at følge projektet, når det går i luften 1. maj.

Bente Meyer fra Aalborg universitet i København

 

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet