Læs svar - Mobil

Hvordan stoppe reklame til mobilen?

Min søn på 12 år bruger kontantkort på mobilen, men oplever igen og igen, at reklame fra "Rabbit" sendes til ham og tapper kortet for penge for hver sms. Min søn downloadede en ringetone for længe siden, men troede at denne var gratis. Hvad kan vi gøre?


Med mobile indholdstjenester menes, at mobilen bruges til køb af tjenester som logoer, ringetoner, chat, afstemninger og lignende. Sådanne tjenester sendes og modtages på mobiltelefonen, og man må som oftest betale for at modtage disse tjenester. Nogle af disse tjenester er abonnementstjenester, som man modtager med jævne mellemrum, og det er muligt, at det er et abonnement din søn har "bestit" uden helt selv at vide, at det var det han gjorde.

På forbrugerombudsmandens hjemmeside kan man læse følgende vejledning:

Mobilen som betalingsmiddel
Adgang til en mobil åbner op for masser af underholdning med vittigheder, logoer eller sadlen til den virtuelle pony. Men det koster alt sammen penge.

Når man som forælder overlader en mobil til poden har man normalt accepteret, at mobilen kan blive brugt til at ringe på og sende almindelige SMS’er fra. De er derfor som i reglen også forpligtet til at betale regningen. Men man har som forældre ikke bare automatisk sagt god for alle typer brug af mobiltelefonen.

Når man køber en ringetone, deltager i en konkurrence og lign. lægges der som regel et mindre beløb, typisk fra 5-20 kr. oven i den almindelige sms-takst. Da børn og unge er flittige brugere af SMS- og MMS-tjenester kan et abonnement derfor blive dyrt på sigt. Teleselskaberne har et ansvar for at informere om de muligheder, der er for at spærre adgangen til de dyre sms-tjenester hvis de ved, at telefonen skal benyttes af en mindreårig.

En anden mulighed for at holde hånd i hanke med forbruget er at få sat en øvre beløbsgrænse på brugen af mobilen – også kaldet saldokontrol.

- - - - -

Forbrugerombudsmanden har i samarbejde med fire af de største teleselskaber udarbejdet nogle retningslinjer, som disse indholdstjenester skal overholde. Læs dem på dette link: Større tryghed for brugere af mobile indholdstjenester


kidsandmedia dk

Hvad er vigtigt at tænke over, når barnet skal have mobil?

Vi overvejer at lade vores 8-årige få mobiltelefon. Hvad mener I om det? Hvad er vigtigt at tænke på?


Mobiltelefonen er et positivt og vigtigt socialt værktøj for børn. Samtidig er der udfordringer knyttet til børn og mobilbrug, og derfor er det vigtigt at lære børnene at bruge mobilen med fornuft. Hvis så små børn har egen mobiltelefon, er det specielt vigtigt, at forældrene har en form for kontrol over, hvad telefonen bliver brugt til. Det er jer, der kender jeres barn, og som må tage beslutningen om, hvorvidt han eller hun er moden nok til at håndtere sin egen mobiltelefon på en fornuftig måde.

kidsandmedia dk opfordrer forældre til at lave en skriftlig aftale med barnet, når det får mobiltelefon.

Forslag til mobilaftale:

1. Jeg skal være åben og ærlig ovenfor mine forældre om det jeg oplever, når jeg bruger mobilen.

2. Jeg må ikke mobbe andre med mobilen.

3. Mobilen skal være slukket om natten før en skoledag. Jeg må ikke sende sms/mms eller ringe til andre etfer kl. ... før en skoledag.

4. Jeg skal respektere mobilfrie zoner og tage hensyn til folk omkring mig, når jeg snakker i telefon.

5. Jeg må ikke tage billeder af andre uden at have fået lov af dem.

6. Jeg må ikke lægge mobilbilleder på nettet uden at have afklaret det med mine forældre.

7. Mange mobiltjenester er dyre og med skjulte priser. Jeg skal tænke mig om, før jeg bruger mobilen til at betale noget med.

Tag også gerne en sætning med i aftalen om, hvilke konsekvenser det vil få hvis aftalen brydes. Lad barnet selv få lov at foreslå konsekvensene.


kidsandmedia dk

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kavlifondet