Pas på høje regninger fra mobilspil

03.12.2012

Spiller dit barn på tablet eller mobil, så er der risiko for, at regningen pludselig bliver uventet høj. Skjulte reklamer og slørede salgstricks kan gøre det svært for børnene at se, om de ekstra baner eller hjælpemidler i spillene koster rigtige penge.

Et grelt eksempel på dette var Ulf Groth Berntsen, der havde ladet sin datter spille ”gratis”-spil på mobilen. Det kostede ham over 10.000kr, skriver Politiken 1. december 2012:

"»Jeg er voldsomt frustreret, for det er jo helt, helt ude i hampen. Hvem vil med vilje betale 10.384 kroner for fiktive diamanter og mønter på 1 time og 5 minutter? Som min datter grædende sagde, da jeg konfronterede hende: »Jamen far, jeg troede ikke, det var rigtige penge. Jeg troede bare, det var i spillet««, fortæller den rådvilde far. ” Læs hele nyheden her.

Gode råd

Når det så hurtigt løber op, kan det være helt uoverskueligt bare at betale sig fra det.

Politiken kommer med 4 gode råd, som kan være en hjælp. kidsandmedia dk støtter op om disse råd og har neden for skrevet dem på en letlæselig måde, så de også er nemme at huske:

1. Udlever ikke koden til App Store til dit barn. Det er stort set det samme som at udlevere kode til dankort eller andre kreditkort, da det giver adgang til, at barnet frit kan købe løs.  

2. Husk altid at logge ud af App Store. Ellers står din konto automatisk åben og kan bruges uden kodeord de følgende 15 minutter.

3. Indstil din App Store-konto korrekt. I indstillingerne på din telefon kan du lukke for ”in app-purchases”. Det er køb af ekstra ting inde i spillet.

4. Du kan også give barnet sin egen App Store-konto med et begrænset pengebeløb. Det kan f.eks. styres ved køb af gavekort, som virker ligesom det gamle mobiltaletidskort. På den måde kan barnet kun købe for det beløb, der er sat ind.  

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Apple og http://politiken.dk/tjek/penge/jura/ECE1826912/saadan-undgaar-du-en-hoej-spilregning/

Anden hjælp

I sådanne sager kan du også altid bede om hjælp hos:

Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden, der holder øje med, at markedsføringsloven bliver overholdt, f.eks. i forhold til skjult reklame og salg til børn. Se www.forbrugerombudsmanden.dk

Teleankenævnet

Teleankenævnet behandler klager over ”teletjenester”. Begrebet dækker både over fastnet, mobil og internetforbindelser, og klagen kan både omhandle selve regningen og de vilkår, som er aftalt med teleselskabet. Se www.teleanke.dk

Du kan også læse en guide til, hvordan du slår muligheden for at købe ekstra features fra på iPad her.

Del |

Tips en venn