Positiv italesættelse af porno skaber åben dialog

10.10.2013

Hos Sex & Samfund er pornografi en naturlig del af seksualundervisningen. – Vi oplever, at den italesættelse, vi skaber, giver muligheder for en anderledes åben snak, fortæller Line Anne Roien, der er national projektleder for Sex & Samfund. Og det er der brug for, for Line bemærker, at børn og unge er vant til løftede pegefingre, når det handler om porno.

(Få mere info om børns forhold til pornografi og gode råd til dig som forælder - bliv medlem og få det nyeste magasin med tema om medier og pornograf.)

(Billede: Foto: Sex & Samfund v. Lars Nybøll, motiv: Line Anne Roien i dialog)

De unge bliver generelt meget overraskede, når Sex & Samfund italesætter porno som positivt. De er vant til løftede pegefingre, fortæller Line, der igennem mange år har haft ansvaret for Sex & Samfunds seksualundervisning i skolen.

- Vi oplever, at den italesættelse, vi skaber, åbner muligheder for en anderledes åben snak.

Sex & Samfund bruger en normkritisk pædagogisk tilgang, hvor de arbejder med at udvide synet på, hvad der kan opfattes som en rigtig pige og en rigtig dreng.

- Den typiske reaktion er, at drengene siger, at porno er fedt, og pigerne siger, det er klamt. Det er ligesom det forventes, at de siger sådan. Her vender vi det om, f.eks. ved at vise, at det også kan være anderledes og at nogle piger godt kan lide porno og nogle drenge ikke kan, fortæller Line

Sex & Samfund ser pornografi som en del af samfundet og én af de mange muligheder for at udøve sin seksualitet, som vi har i dag. Derfor arbejder de på at klæde børn og unge på, så de har den nødvendige viden om porno, og kan vælge den fra og til, når de møder den. Og derfor er porno også en naturlig del af deres seksualundervisning for unge.

-Vi mener, seksualundervisning skal være tidssvarende og brugbar for de unge. Det skal vise tendenser og vilkår i det samfund, vi lever i. Der er porno en del af pakken, fortæller Line og uddyber:

-De unge møder allerede porno, når de er 10-12-år. Derfor er det vigtigt at sige: ”ja, det findes. Nu skal I høre, hvad det er for noget.”

Seksualundervisning med porno

Seksualundervisningen handler derfor også om porno, men mere som referenceramme, end som direkte eksempel:

-Vi viser ikke de unge porno som en del af undervisningen. Det er der ingen grund til. De ved godt, hvad vi taler om, fortæller Line, - I stedet bruger vi et billede fra en reklame eller en musikvideo, som vi så taler ud fra. Sådan gør vi for ikke at overskride de unges grænser. Så spørger vi ”synes I, at dette her er porno-agtigt? Hvorfor eller hvorfor ikke?”

På den måde bliver der åbnet op for samtale om porno, uden at de unge bliver konfronteret med mere end det, de allerede har set. Det er nemlig vigtigt, at de unges grænser og eventuelle blufærdighed bliver anerkendt.

Lærer egne grænser

Hos Sex & Samfund gør de meget for at legalisere de unges følelser og grænser:

-Vi klæder de unge på til at kende deres egne grænser og forholde sig til, hvad der er rart og ikke rart for dem hver især.

-Vi taler med dem om, at det er helt ok, hvis der er noget, de ikke har lyst til. Også selvom andre har.

Og selvom mange af de unge allerede har set meget porno, er der også nogen, der ikke bryder sig om det:

- Nogle unge reagerer ved at tage afstand fra porno. Her lægger vi vægt på at sige ”det er helt okay, hvis du ikke har lyst til at se det, eller hvis der er nogle ting, du ikke har lyst til at gøre.”

-Samtidig lægger vi også vægt på, at det er helt ok, at andre kan have lyst til at se porno eller gøre nogle andre ting, forklarer Line.

Porno skaber stereotyper

Porno kan være med til at fastholde stereotyper af mænd og kvinder:

-Der er selvfølgelig også problemer knyttet til porno. Porno er oftest bygget op om en stereotyp forestilling om mænd og kvinder, og sådan er virkeligheden ikke. Selv om unge godt ved, at porno ikke er virkelighed, kan pornoen alligevel godt være med til at fastholde en stereotyp blandt unge, fortæller Line og pointerer: -Det er derfor vigtigt at fastholde, hvad porno er: nemlig en god fortælling.

Porno er fiktion

Porno er nemlig bare ren fiktion, og det bliver der lagt stor vægt på i undervisningen:

-Vi gør meget for at fortælle, at porno er fiktion. Hvad gør man rent faktisk, når man laver en pornofilm. Her taler vi med de unge om special effects, efterfølgende retouchering, lys og klipning. Vi fortæller også, at nogle har kunstige bryster eller opererede kønsorganer. Disse ting kommer ofte bag på de unge, og det er med til at afmystificere pornografien, siger Line.

Men selvom det er fiktion, påvirker det alligevel:

-De unge siger ”vi ved jo, det er fiktion”, men ligesom det også er tilfældet med voksne, kan man sagtens blive påvirket af det alligevel på et ubevidst plan. Her er det skidt, hvis man tror, at man skal se sådan ud, og tror, at man skal kunne det, de kan i pornofilm, fortæller Line.

Derfor prioriterer Sex & Samfund også at øve de unge i udskolingen og på ungdomsuddannelserne i at være reflekterede i forhold til deres syn på pornografi og dermed også sex.

Dobbeltblik

-For de ældre elever er porno en del af seksualundervisningen. Her prøver vi at skabe refleksion blandt de unge. De er rigtig gode til at skabe dobbeltblik. Vi laver f.eks. en fordel/ulempe-øvelse, hvor de skal skrive fordele og ulemper på porno ned. Så skriver vi det op på tavlen og taler om det. En af fordelene er typisk, at porno meget konkret viser, hvordan man gør. En ulempe kan så omvendt være, at det, man ser, ikke er rigtig sex. Ligesådan kan en fordel være, at det bare er fantasi, og at man selv kan fantasere med, hvor en ulempe også netop kan være, at det jo netop er fantasi, og det kan være svært, hvis man tror, det er sådan, man skal gøre det i virkeligheden.”

Seksualundervisningen er derfor med til at sætte flere perspektiver på porno, seksualitet og køn og være med til at udvikle egne grænser hos de unge.

Del |

Tips en venn