Radio, der passer til børnenes hverdag

21.05.2013

Radio er stadig ’in’ hos børnene. Også selvom der er hård konkurrence fra tv, computerspil og andre medier. Danmarks Radios Ramasjang-univers afspejler børnenes hverdag og appellerer til sanser og fantasi.

Af Maja Schurmann 

Foto: Rebecca og Johanne, Ramasjang Radio, DR, af Agnete Schlichtkrull

Inspirationsfaktor

Temaerne skal nemlig afspejle børnenes virkelighed:

- Der er fokus på leg og læring for de mindste - det kalder vi inspirationsfaktoren. For de ældre handler det om at etablere et trygt rum til at tage svære temaer op som kedsomhed og venskaber. Det sker bl.a. i programmet Sofies Univers, fortæller Gustav Lützhøft.

Emnerne behandles i en form, der passer til målgruppen. Ramasjang Radio opbygges meget omkring legen, som er central i denne alder:

- Der er naturligvis fokus på mangfoldighed. Vi har bl.a. haft et tema om rejser, hvor Rebekka og Johanne sætter sig i en fantasiflyver og flyver ud i verden for at høre, hvordan folk synger i andre lande. Vi har også haft nysgerrighed som overordnet emne, hvor vi undersøgte, hvordan der så ud i forskellige børnehaver eller skoler.

Ramasjang Radio kan høres på DAB og på hjemmesiden DR.dk/Ramasjang eller på dr.dk/ultra.

Radioen er en del af det univers, som DR har lavet til to målgrupper: Ramasjang for de 3-6-årige og Ultra for de 7-12-årige.

Radio er ’in’

Børn møder massevis af forskellige medier. Er radio stadig er ’in’ hos børnene?

- Absolut, svarer Gustav Lützhøft. - Radio er et baggrundsmedie. Fordelen er, at man kan lave noget andet, mens man hører radio. Radiomediet appellerer til de mindre børns fantasi og sanser. De større børn får blandt andet adgang til den populærmusik, som fylder meget i deres hverdag.

Og i dag er radio ikke bare radio.

- Ramasjang og Ultra-universerne hænger sammen på både TV, radio og web. Det er ikke så vigtigt, hvilket medie, børnene eller forældrene vælger. Det vigtige er, at det afspejler børnenes virkelighed. Børnene skal kunne vælge det medie, der passer bedst til situationen og tage Ramasjang- eller Ultra-universet med rundt. Er de i køkkenet, kan de høre radio, i stuen kan de se tv, og hvis de sidder med tabletten, kan de gå på nettet.

Passer til børnenes hverdag

Universerne er gennemgående, og det er værdierne også, fortæller Gustav Lützhøft. Han mener, det giver tryghed for både børn og forældre at møde det samme Ramasjang, uanset om det er i tv, radio eller på nettet. Et Ramasjang der vel at mærke er tilpasset børnenes hverdag.

Skellet mellem Ramasjang og Ultra går mellem børnehave og skole. Ramasjang Radio starter kl. 8 om morgenen og kl. 14 tager Ultra Radio over.

- Formiddagen med Rebecca og Johanne er f.eks. opbygget på en måde, der afspejler strukturen i institutionsbørnenes dagligdag, da de er målgruppe for dette program. Strukturen har vi tilrettelagt i samarbejde med pædagoger, så den afspejler strukturen i en institution. Der er derfor både plads til fysisk aktivitet og til at sidde ned og fordybe sig, f.eks. ved at sidde og tegne imens.

Og selvom radio er et baggrundsmedie, opfordrer det alligevel til samspil med lytterne, og det kan bruges aktivt i institutionerne:

- Før var radio i institutioner primært noget pædagogerne hørte før børnene mødte ind i institutionen – altså voksenradio. Nu er radiomediet blevet et element, som kan inspirere børnene og interagere med dagligdagen i institutionen.

Rå og upoleret virkelighed

Når Ultra Radio tager over kl. 14 kan sproget nogle gange virke stærkt:

- På Ultra Radio undgår vi bandeord og lignende medmindre det er redaktionelt begrundet. Det er som hovedregel aldrig begrundet i radio for de mindste på Ramasjang. Men det kan opstå i humor, satire og rollespil på Ultra. Her skal programmerne jo gerne afspejle børnene, som de er. Hvis bandeord indgår som en naturlig del af børnenes sprog, så viser vi det, siger Gustav Lützhøft og tilføjer:

- Vi vil ikke lave sådan et overpoleret billede af børnene.

Forældre bør vurdere

Samtidig skal alle forældre vide, at Ramasjang Radio og Ultra Radio er et univers med værdier, som er trygge, udviklende og inspirerende for målgruppen, pointerer Gustav Lützhøft.

- Et program som Benhård Børneradio på Ultra Radio har meget satire og humor, som den 6-årige ikke nødvendigvis kan være med på. Det er først og fremmest op til forældrene at vurdere, hvor deres barn er udviklingsmæssigt. Ramasjang-universet har som hovedregel en rolig flade, hvor Ultra mere er fest og farver. Målgruppen skifter jo netop ved den 7-årige, som kan have lige så meget brug for at koble hjernen fra på Ramasjang som for det høje tempo på Ultra.

Et typisk dagsprogram:

Ramasjang starter dagen:

05.00-08.00 Godmorgen

08.00-12.00 Rebekka og Johanne

- 08-09: Hyggetimen

- 09-11 Gang i stuen (lægger op til fysiske aktiviteter, dans og gymnastik)

- 11-12 hyggetimen

12.00-14.00 MGP-musik (undtagen om lørdagen, hvor der er radio ”VOV” – et program om kæledyr)

Ultra overtager sendefladen:

14.00-15.00 Ultra Listen (hitliste skabt af Ultra-brugere)

15.00-18.00 Benhård Børneradio (commedy, sketch, sjove klip, o.a. )

- om onsdagen indeholder det bl.a. Sofies Univers

18.00-19.00 Ultra Listen

19.00 – 21.00 (fre-lør kl. 22.00, en aftenflade med musik, sketchs og andre indslag)

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet