Skærme har negativ effekt på søvnen

13.02.2015

Gallery

Et nyt norsk studie bekræfter det anden forskning har vist – teenageres skærmbrug kan føre til søvnproblemer. Mest overraskende er der sammenhængen mellem megen skærmbrug i dagtimerne og øget risiko for dårligere søvn om natten.

Af Rune H. Rasmussen

Et studie gennemført af Uni Research Helse i Bergen i samarbejde med Folkehelseinstituttet og Universitetet i Bergen, og publiceret i British Medical Journal, har undersøgt virkningen af flere typer skærme på norske teenageres søvn.

– Hovedfundet i studiet er at brug af elektroniske dimser både dag og aften påvirker søvnen negativt, siger søvnforsker og psykologspecialist Mari Hysing ved RKBU Vest i Uni Research Helse i en artikel på uni.no.

Studiet undersøger en række skærmtypers effekt på evnen til at falde i søvn og på søvnlængden; tv, pc, spilkonsoller, tablets, mobiltelefoner og mp3-afspillere. Resultaterne viser at sammenhængen mellem skærmbrug og søvnproblemer ikke bør fejes ind under gulvtæppet.

Nogen af resultaterne:

Social brug af nettet kan være værst
Studiet tyder på at dem som bruger skærme til at kommunikere med andre får størst søvnproblemer.

– Social brug af nettet kan tænkes at have en specielt negativ effekt, fordi dette kan være en mere aktiv brug af elektronik, og således give øget vågenhed, siger Hysing til forskning.no. Hun mener at noget af grunden kan ligge i at de unge får mindre kontrol over brugen når andre tager kontakt med dem.

Pc ligger øverst listen
Pc ligger øverst på listen over skærme som skaber flest søvnproblemer. Samtidig ligger brugen af pc-spil i bunden af listen over årsager til problemer med at falde i søvn, og midt på listen over søvnmangel. Det kan antyde at det ikke er spillen på pc-en som skaber flest søvnproblemer.

Mobilbrug ved sengetid har andenplads på listen for problemer med at falde i søvn. Tablets er helt sidst på denne liste, mærkeligt nok.

Skærmbrug i dagtimerne påvirker nattesøvnen
Det mest opsigtsvækkende resultatet i studiet er at det ikke kun er skærmbrugen lige før sengetid som påvirker søvnen.

Studiet viser at unge som oplyser at bruge pc mere end to timer i fritiden, har mere end 2,5 gange forhøjet risiko for at sove mindre end fem timer om natten.

Når skærmtiden overstiger fire timer efter skoletid, øges risikoen for at sove mindre end fem timer om natten 3,5 gang.

– Resultaterne er desuden graderede, altså at risikoen for kortere søvntid øger proportionalt med tidsforbruget foran skærme. Men der er ikke nogen magisk grænse ved fire timer, dette er en indikation ved højt forbrug, siger Hysing i en artikkel på uni.no.

I tillæg viser studiet at jo mere man bruger skærme før sengetid, desto større er risikoen for forkortet søvntid, samt at sengetiden forskydes.

Multitasking virker også negativt
Ifølge studiet vil brug af flere forskellige skærme samtidig før sengetid, som for eksempel pc og mobil, indvirke negativt på sandsynligheden for at bruge mere end 60 minutter på at falde i søvn.

Hvorfor fører skærmbrug til søvnproblemer?
Forskerne peger på flere mulige forklaringer på sammenhængen mellem skærmbrug, sengetid og søvnlængde:

  • Skærme som tidsrøver. Tiden går hurtigt når man er på.
  • Søvnen forstyrres ved at mediebrugen fører til at krop og hjerte ikke får ro. Et eksempel er kommunikation via sociale medier som fører til vågenhed og hindrer at man falder i søvn.
  • Lyset fra skærmene forstyrrer den indbyggede døgnrytmen, noget andre studier har bekræftet dette.
  • Skærmbrug og inaktivitet erstatter fysisk aktivitet.
  • Forskerne mener der kan være tale om en selvforstærkende cirkel: Skærmbrug fører til søvnløshed, som igen fører til mere skærmbrug, og så videre…

Samtidig er forskerne inde på den modsatte tankegang, og stiller spørgsmålet om at det måske ikke er skærmbrug før sengetid som ødelægger søvnen: Måske finder de unge skærmene frem som et søvndyssende middel når de ligger søvnløse?

Hysing fremhæver at dette er nogen af flere forskellige mekanismer som må undersøges yderligere:
– Vi har påvist at unge som bruger megen tid foran skærme er mere udsatte for søvnmangel, men studiet giver ikke svar på hvordan skærmene påvirker søvnen direkte. Dette kræver mere forskning, siger hun til Bergens Tidende.

Ønsker anbefaling om begrænsninger
Hysing og hendes forskerkollegaer mener at sundhedsmyndighederne bør overveje at anbefale begrænsninger i det daglige elektroniske medieforbrug.

– Vi tænker på en sådan anbefaling specielt i forhold til børn og unge. I længere tid har sundhedsmyndighederne haft en anbefaling om tv-sening for de mindste børn, men har ikke været klare nok i mælet med at fortælle de unge om de nye mediers negative påvirkninger, siger Hysing i en artikel på uni.no.

– Tydelige anbefalinger om mobil- og databrug til teenagere kan gøre det lettere for både forældrene og skolen. Uden en officiel anbefaling bliver det meget vanskeligere at være entydige om rigtig brug.

Om studiet
Forskningsrapporten er baseret på en spørgeundersøgelse gennemført i Hordaland foråret 2012, hvor ca. 10.000 teenagere i alderen 16-19 år deltog.

Du finder forskningsrapporten i sin helhed her

Læs mere og find gode søvnråd i denne artikel: En god nats søvn er vigtigere end du tror 

Kilder/læs mere:

Uni Research
Skærmbrug både dag og aften påvirker unges søvn

Forskning.no
Skærmbrug er ødelæggende for teenagere

Bergens Tidende
To timers skærmtid fordobler faren for søvnmangel

 

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet