Social læring gennem sociale medier

08.09.2016

Der kan let blive meget fokus på alle fejlene, som børnene begår, når de er på nettet, men der foregår også meget social læring. Kaja Hegg, der er rådgiver i Red Barnet i Norge, mener, at det er vigtigt at huske på de positive muligheder for kontakt med jævnaldrene.

Af Kris Munthe

Kommunikation på nettet kan bidrage til, at børn får større social kompetence, siger Kaja Hegg. Her har de mulighed for at deltage på forskellige arenaer, hvor de inkluderes, og hvor alle er lige til at dele.

– Der kan være børn, som er mere aktive her, og som ikke er så socialt aktive i klassen ellers. Gennem digitale klassegrupper kan disse børn forstærke deres egen sociale læring. Samtidig er det måske sådan, at dem med størst social kompetence også drager mest nytte af sociale medier.

En vigtig del af børns opvækst foregår i dag på forskellige onlinefora, ifølge Hegg. Her kan de finde interessefællesskaber og holde kontakt med venner på tværs af store afstande. Internettet bidrager til, at børn kan dele meninger, indhold og videreudvikle venskab, selvom det ikke kan erstatte værdien af kontakt ansigt til ansigt.

Mulighed, men også risiko 

Selvom internettet er et positivt sted for kommunikation, så foregår det ikke uden risiko, ifølge Hegg. Hun fortæller, at mange børn mangler modenhed og evne til at forstå konsekvenserne af det, de selv deler på nettet.

– Børn og unge behøver, som ellers i livet, hjælp til at finde gode arenaer som giver fællesskab. Internettet er så grænseløst og ting spreder sig som ild i tørt græs. Derfor er det vigtigt, at forældre er involveret i hvilke kontaktflader, børnene bruger, og for hvem, de har kontakt med. De må også hjælpe børnene med at undgå at dele ting, som kan være intime eller kan blive brugt mod dem på forkert måde. Det handler ikke om at gøre børnene paranoide, men om at beskytte dem, når de er på nettet, siger rådgiveren.

Alder er vigtig at tage i betragtning. Yngre børn behøver mere vejledning end ældre børn for at kunne tage del i den sociale læring, selvom alle børn er afhængige af voksne, som bekymrer og involverer sig, mener Hegg.

Lærer børn af de fejl, de begår? 

– Det gør de nok, men så er de afhængige af at deltage i en kultur på nettet, som er rummelig nok til det, siger Hegg. Og i praksis er børn nok ofte strenge ved hinanden. Der findes flere tilfælde, hvor nogen deler noget pinligt eller dumt, og andre har brugt det og skabt en mobbesituation.

– Så selvom børn kan lære af deres fejl, må de voksne sørge for, at børnene deltager på sociale arenaer, hvor de ikke kan blive hængt ud. Blandt andet ved at sørge for lukkede profiler på sociale medier og ved at følge lidt med, siger rådgiveren.

Samtidig lærer børnene af at se på forældrenes adfærd, siger Hegg. Da hjælper det ikke meget at servere en liste over etiketteregler på nettet, hvis man ikke selv efterlever dem.

– Hvor opslugt kan de voksne ikke blive af sociale medier? Mange har stor opmærksomhed på sig selv og forsøger at fremstille sig som vellykket. Så kan man heller ikke klage over børnenes behov for at få eksponering og likes, siger rådgiveren.

Hegg præciserer, at forskellige hjem har forskellige værdisæt. Derfor er det op til hver enkelt familie at reflektere over hvilke holdninger, som er vigtige for dem, også når det gælder det digitale.

Del |

Tips en venn