Spørgsmål til dialog

28.01.2014

Spørgsmål til dialog mellem forældre eller til egen overvejelse fra Det Kriminalpræventive Råd.

Det Kriminalpræventive Råd har i 2006 udviklet et undervisningsmateriale som et forebyggende forsøg på at mindske unges risikoadfærd ved at bearbejde deres sociale overdrivelser. De skriver som intro:

” “Må vi ikke nok - alle de andre gør det” - denne sætning har de fleste lærere og forældre hørt fra unge mennesker. De unge har mange gange en opfattelse af, at andre får lov til meget mere, end de selv gør. Når det gælder unges opfattelse af, hvor meget andre unge ryger og drikker, er billedet det samme. De tror, at andre unge ryger og drikker meget mere end tilfældet er, og troen smitter af på deres adfærd. Det er tale om sociale overdrivelser.”

Dette kan vi voksne også høre, når børnene plager om at spille spil eller se film, som de ikke er gamle nok til.

 Øjenåbnende dilemmaer og spørgsmål

Det Kriminalpræventive Råd har lavet nogle dilemmaer for forældre, som kan være øjeåbnende at diskutere med sig selv eller andre voksne. De er lavet ud fra rygning og alkohol, og vi har derfor tilrettet dem til, så du med fordel kan bruge dem med tanke på medierne:

Gruppediskussion blandt forældrene:

“I hvilket omfang konfronteres vi/forældre med børnenes sociale overdrivelser”. Her kan nedenstående cases f.eks. inddrages.

“Hvordan påvirker sociale overdrivelser, de valg vi selv foretager i hverdagen?”

Case: Frederik er 13 år og spørger, om han må komme med til Christians fest på lørdag, hvor de skal se en film med 15 års aldersgrænse, for det må alle andre i klassen.

Case: Julie er 12 år. Hun ønsker sig XXX (her kan du selv sætte ind, f.eks. iPhone, iPad, tv osv.) for det har alle de andre.

• Hvad svarer vi som forældre?

• Hvordan kan en klasses forældre samarbejde og imødegå børnenes sociale overdrivelser?

Som en tankevækkende sidebemærkning, konkluderer forskerne i et af deres undersøgelsesresultater, at forebyggelseseffekten er størst blandt elever, der har ikke-rygende forældre!

Hvis vi overfører det på andre vaner, hvad kan vi så bruge denne information til?

Dialogen omkring voksne som rollemodeller er i hvert fald oplagt.

Forslag til mere generelle spørgsmål, der også kan drøftes blandt forældrene:

• Hvad gør de andre? Forestilling og realitet.

• Hvilken rolle har vi som forældre i forhold til unges vaner?

• Hvad giver vi lov til og hvorfor?

• Hvad må de andre?

• Er det reel viden eller forestillinger om, hvad andre børn må, der f.eks. får os til at give vores børn lov til forskellige ting, f.eks. se voksenfilm osv.?

• Hvordan påvirker det os som forældre, at vores børn påstår, “at det gør alle de andre”?

• Hvad ved vi egentlig om vores børns vaner?

(Kilde: ”Alle de andre gør det! Temadag om unges sociale overdrivelser” af Det Kriminalpræventive Råd, 2006.)

Del |

Tips en venn