Er tidsforbrug med digitale medier godt eller skidt?

08.01.2012

Det er den diskussion, som mange forældre igen og igen tager med sig selv, med lærere, daginstitutioner og andre voksne.

”Børn og unges online-afhængighed er godt for uddannelsen”

Sådan skriver Søren Melgaard på mobilsiden.dk d. 4. januar (http://www.mobilsiden.dk/nyheder/born-og-unges-online-afhaengighed-er-godt-for-uddannelsen,lid.25270/) på baggrund af en undersøgelse fra University of Oxford. Undersøgelsen har vist, at de unge har et unikt forhold til teknologi, men at dette forhold ikke skiller sig specielt ud fra, hvordan alle andre forholder sig til de nye teknologier.

Undersøgelsen kan fås som bog her.

Undersøgelsen viser, at ”De mange online-tjenester giver børnene et teknologisk forspring og langt flere læringsmuligheder.” skriver Søren Melgaard om undersøgelsen, der er lavet på baggrund af 1.000 tilfældigt udvalgte britiske husstande, og interviews med 200 teenagere og deres familier (comon.dk). Undersøgelsen viser også, at børn uden internetforbindelse derhjemme føler, at de er dårligere stillet og nogen gange også socialt isoleret.  (Kilde: http://www.mobilsiden.dk/nyheder/born-og-unges-online-afhaengighed-er-godt-for-uddannelsen,lid.25270/#ixzz2HNEJxehk)

”Natur giver kreativitet”

Sådan skriver Rikke Gustavsen fra Jyllandsposten, der 4. januar 2013 bragte en artikel om, at naturen øger børnenes kreativitet. Artiklen er skrevet som modspil til alle de positive forskningsresultater om det gode i de digitale medier.

Overskriften bygger på en undersøgelse, som Utah University og University of Kansas i USA har foretaget. Undersøgelsen viser, at ”vi bliver markant mere kreative, når vi opholder os i den frie natur, end når vores hjerner er låst fast til en skærm på f.eks. en telefon eller tablet.”(kilde: Pacific Standard.)

Jyllandsposten skriver:

”Forskere brugte associationstest til at måle en gruppe studerendes kreative evner før og efter en firedages vandretur, testen viste en markant fremgang i kreative evner efter turen.

De studerende, der tog testen efter den fire dages natur-tur uden skærm-tid havde et 50 pct. højere kreativitetsniveau end deres medstuderende.

Og selvom testgruppen kun bestod af 56 studerende, så kan studiet give et praj om, hvilken fordel man kan opnå ved at tilbringe tid i naturen, mener forskerne bag.

"Studiet indikerer, at der er en reel, målbar kognitiv fordel ved at tilbringe tid i naturlige omgivelserne," skriver forskerne i forbindelse med en offentliggørelse af deres studie.

Forskerne bag kan dog endnu ikke sige noget om, hvad det er, der gør, at kreativiteten tilsyneladende bliver fremmet ved at tilbringe tid i naturen.

Det skal fremtidige større og mere gennemgribende studier give et bud på.”

Læs hele artiklen her.

Den gyldne middelvej

Vi kan se, at forskningen peger på goder både i til- og fravalget af de digitale medier, og det bekræfter os nok kun i, at vi må følge med tiden og være positive over for den digitale udvikling, mens vi samtidig har hovedet med og vurderer de enkelte situationer og de enkelte medier ud fra det kendskab, vi har til vores børns behov.

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet