TV giver stof til leg

15.04.2014

Mange forældre ville ønske, at deres barn helt naturligt valgte aktiv leg frem for at se tv og kigge på andre skærme. Det erfarer vi i kidsandmedia dk, når vi holder foredrag for forældre landet over. Men skærmtid er ikke nødvendigvis problematisk. 

Stine Liv Johansen, mediforsker ved DPU på Århus Universitet, har lavet en undersøgelse af småbørns møde med levende billeder (Seere i bleer) fortæller til Vores Børn:

-Helt små børn bruger fjernsynet til at lære, hvordan en fortælling hænger sammen, til at få viden om noget, de er interesserede i – fra traktorer til dinosaurer – og til ren underholdning.

-Hvis leg skal fungere, skal barnet vide, hvordan det leger, uddyber hun. Hendes pointe er, at forældre simpelthen er nødt til at sætte sig ind i, hvad barnet synes er spændende og hvorfor.

Vi kan så trøste os med, at fjernsynskiggeriet både giver stof til leg og personlig udvikling, for godt børnefjernsyn er bygget op om figurer, som er vigtige rollemodeller for børnene. Bamse fra Bamse og Kylling et klassisk eksempel på en figur, der er nem at identificere sig med for børnene:

-Børn elsker Bamse, fordi de kan spejle sig i ham. Det meste af tiden er han lidt egoistisk og selvcentreret, men på bunden elsker han sine venner og er god nok. Derfor kan for eksempel et børnehavebarn identificere sig med ham, for børn i den alder har også indimellem småegoistiske motiver, fortæller Stine Liv Johansen til Vores Børn.

kidsandmedia dk’s råd

  • Tal med dit barn om, hvad det godt kan lide at se og ikke? "Hvad er spændende? Hvad er uhyggeligt? Hvilke figurer kan du godt lide?"
  • Sid ved siden af de mindste, når de ser tv – så kan du observere, hvordan de reagerer, og se, hvad de kan lide og ikke.
  • Vælg kvalitet frem for kvantitet – hellere ½ time, hvor I sammen ser fjernsyn, end 1,5 time, hvor skærmen bare kører i baggrunden.

Ekspertråd for de forskellige aldre

Se også hvad eksperterne anbefaler af skærmtid for de forskellige aldre her.

Del |

Tips en venn