Unge færdes usikkert på sociale medier

20.02.2013

Selv om 94 procent af danske teenagere har en Facebook profil, er de ofte usikre på, hvordan deres indhold bliver brugt.  

Billede: SXC, jayofboy

Unge tillægger privatlivet stor betydning på de sociale medier. Men både de unge selv og deres forældre er usikre på, hvordan deres indhold bliver brugt, viser en ny undersøgelse fra Medierådet.

Så godt som alle teenagere har en social medie profil, hver fjerde har fortrudt noget, de har uploadet på de sociale medier, og mere end hver tiende pige har følt sig truet eller bange. Disse tal og mange flere er resultater i den ny undersøgelse af unges privatliv på sociale medier.

Institut for Menneskerettigheder, DR, Berlingske Media, Forbrugerrådet og Medierådet for Børn og Unge står bag undersøgelsen, som den første danske repræsentative undersøgelse, der indkredser de unges privatliv på sociale meder.

"Hvor vi tidligere opfattede sociale medier som en opslagstavle og måske ikke tænkte så meget over, hvor de ting, vi delte på nettet, bevægede sig hen, så er de sociale medier i dag blevet en integreret del af vores sociale rum," siger Claus Hjorth, kontorchef i Medierådet for Børn og Unge.

Han fortsætter:

"De sociale medier spiller i dag en stor rolle i børn og unges opvækst, og de udfordrer vores sociale liv og omgangsformer samt ikke mindst vores rettigheder i forhold til privatlivet. Det er en ny verden, som vi skal tage stilling til, ikke bare som forældre, men i lige så høj grad inden for rammerne af de rum, hvor de unge også færdes i skole og fritidslivet," siger Claus Hjorth, kontorchef i Medierådet for Børn og Unge.

Tallene viser

Undersøgelsen viser, at 94 procent af de danske børn og teenagere har en Facebookprofil. Undersøgelsen er lavet blandt 327 repræsentative unge netbrugere mellem 12 og 18 år. Brugerne blev spurgt til deres forbrug af sociale medier, heriblandt Facebook.

Resultatet viser også, at 86 procent af teenagerne er aktive mindst en gang dagligt, mens 38 procent 'er på' mere end fem gange dagligt. 

Når de er online på Facebook bruger de ifølge undersøgelsen tiden på at lave statusopdateringer, ‘like’, kommentere eller svare på venners kommentarer eller beskeder. 

67 procent af forældrene tror, at deres teenagere kun er online mindst en gang dagligt, mens kun de 26 procent af forældrene tror, at deres børn er på de sociale medier ’mere end fem gange dagligt’. 

Instagram er med 21 procent det næstmest brugte medie blandt de adspurgte. Herefter følger Twitter, Google + og Formspring i top 5.

Del |

Tips en venn
 
 
Kavlifondet